Tuesday, June 29, 2010

Anda jelas tentang reaksi menguap?


Menguap dengan mulut terbuka lebar di tengah suasana formal memang rasanya kurang sopan. Selain tanda-tanda kelelahan, bosan atau mengantuk, sebenarnya menguap mempunyai manfaat positif bagi kesihatan manusia.

Seorang saintis di bidang sistem saraf(neuroscientis), Andrew Newberg, Pengarah The Centre for Spirituality and the Mind dari University of Pennsylvania, mengatakan, menguap merupakan salah satu rahasia kesihatan.

"Kalau anda ingin punyai otak yang sihat, sangat penting untuk menguap," katanya.

Menguap, menurut Newberg akan menstimulasikan irama saraf di bahagian tertentu di otak dan mengatur suhu otak dan metabolisme badan. Seluruh fungsi ini akan meningkatkan kawalan otot-otot
badan bahkan menghilangkan 'jet lag'.
Oleh sebab itu, dia menyarankan agar kita
menguap
setidak-tidaknya 10 kali setiap hari.

Selain memberi impak positif bagi otak, menguap juga boleh menjadikan tubuh badan jadi lebih rileks.

"Menguap lebih efektif dari meditasi untuk meningkatkan fungsi kongnitif," kata Newberg.

Penelitian juga menunjukkan menguap akan merangsang bahagian otak yang berfungsi pada rasa empati dan kepedulian sosial.

Menguap juga membantu mengatur jam biologi tubuh. Saat kita sedang lelah, menguap merupakan isyarat agar kita segera beristirehat atau tidur.

Editor : Hertanto
Sumber : Natural Solution, Indonesia
Disunting : Pn Norhaslina Hassan

3 comments:

  1. Assalamualaikum, cikgu nak tanya kalau selalu menguap and keluar bunyi pulak macam mana? Start sy dari form 1 sy dah perasan. Kawan2 pun kata bila diorang dengar bunyi menguap diorang tahu saya duk berdekatan dgn diorang, mula2 malu gak tp lama2 dah biasa, hehe

    ReplyDelete
  2. Keluar bunyi? Bunyi yang mcm mana tu? Yang biasanya bunyi suara, itu pun kita yang 'suara'kan...boleh dikawal(tidak disuarakan)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails