Sunday, August 22, 2010

Analisis Kumpulan Darah : Faktor Rhesus

Faktor Rh menunjukkan antigen khusus yang ada di dalam darah. (Rh berasal dari nama monyet rhesus, di mana faktor tersebut ditemui).

Antigen merupakan suatu bendasing yang akan menyebabkan terhasilnya antibodi, yang sangat penting sebagai bukti berfungsinya sistem pertahanan badan seseorang. Darah seseorang dikatakan Rh-positif bermaksud darahnya memiliki antigen Rhesus dalam eritrositnya; sebaliknya darah yang Rh-negatif tidak memiliki antigen tersebut. Dianggarkan 85% penduduk mempunyai darah dengan Rh-positif, dengan kata lain, mereka memiliki antigen Rh atau diaktakan mereka itu Rh-positif. *Rh positif adalah sifat dominan.


Bahaya dari antibodi anti-Rh
Secara normal, darah tidak memiliki antibodi anti-Rh. Antibodi anti-Rh akan terbentuk di dalam darah seseorang yang mempunyai darah Rh-negatif, jika darah Rh-positif masuk ke aliran darahnya. Hal ini akan terjadi dalam 2 cara:

1-Jika seorang dengan darah Rh-negatif menerima transfusi darah Rh-positif.(kebiasaannya, pakar perubatan tidak akan melakukan transfusi darah sebegini)
2-Jika seorang wanita hamil yang mempunyai darah Rh-negatif mengandungkan anak yang mempunyai darah Rh-positif (yang diwarisi dari si ayah).

Walaupun eritrosit fetus terpisah dari sistem peredaran darah ibu, tetapi semasa trimester akhir mengandung dan terutamanya semasa kelahiran, eritrosit fetus akan memasuki peredaran darah ibu. Antigen Rh pada eritrosit fetus akan dicam sebagai bendasing dan antibodi akan dihasilkan terhadapnya.

Dalam hal ini, sel darah merah Rh-positif(dari fetus) akan merangsang darah si ibu untuk membina antibodi anti-Rh dan antibodi ini kekal di dalam badannya. Jika hal ini terjadi, darah akan membentuk penggumpalan dan berupaya menyebabkan kematian kerana penggumpalan darah tersebut akan menyekat pengaliran darah dalam salur darah fetus. (istilah keadaan ini = erithroblastosis fetalis)


Harus diingat, masalah tidak menimpa pada ketika pembentukan antibodi tersebut semasa proses transfusi atau kehamilan yang pertama, namun bahaya tersebut akan mendatangkan masalah jika darah Rh-positif masuk lagi ke aliran darah seseorang; contohnya pada kehamilan kedua seseorang wanita yng mempunyai darah Rh-negatif. Antibodi yang telah sedia ada di dalam badannya, akan bertindakbalas dengan darah Rh-positif dari fetus pada kehamilan keduanya dan akan memberi kesan negatif. Sekiranya terjadi penggumpalan darah, masalah lain mungkin juga akan muncul. Misalnya, hemolisis (pecahnya sel darah merah dan keluarnya hemoglobin) yang akan juga boleh menyebabkan anemia.

Perlu diingatkan bahawa jika fetus kedua ini juga memiliki jenis sel darah Rh-positif, maka antibodi anti-Rh akan masuk melalui plasenta dari aliran darah sang ibu dan menyebabkan hemolisis pada sel darah fetus.

Oleh yang demikian, ketika proses lahir, bayi perlu mendapatkan transfusi darah Rh-negatif untuk mencegah terjadinya penggumpalan sel darah merah dan mencegah anemia hemolisis menimpa. Namun, prosedur seperti ini jarang terjadi kerana penyuntikan antibodi globulin-Rh secara rutin diberikan kepada si ibu yang memiliki darah Rh-negatif pada setiap kali kehamilannya. Suntikan tersebut akan menghalang pembentukan antibodi oleh badan ibu yang berpotensi mengundang masalah dan bahaya tersebut.


Sumber:
howstuffworks.com dan http://pkukmweb.ukm.my/~danial/Imunologi%20transfusi.html
diedit oleh : Ketua Panitia Biologi SMKASR

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails