Saturday, July 3, 2010

Anda tahu "Dejavu"?(klik untuk bacaan lanjut-English version)


Dejavu atau yang membawa maksud pernah mengalami atau melihat sesuatu hal yang dirasa pernah dialami sebelumnya. Apa pula tafsiran dari wikipedia mengenai dejavu?

Wikipedia :
Déjà vu(/ˈdeɪʒɑː ˈvuː/ (bantuan·info)) adalah sebuah frasa Perancis dan artinya secara harafiah adalah "pernah lihat". Maksudnya mengalami sesuatu pengalaman yang dirasakan pernah dialami sebelumnya. Fenomena ini juga disebut dengan istilah paramnesia dari bahasa Yunani para (παρα) yang artinya adalah "sejajar" dan mnimi (μνήμη) "ingatan". Menurut para pakar, setidaknya 70% penduduk bumi pernah mengalami fenomena ini.

Dejavu VS Mimpi.....
Jika dilihat dari sudut lain mengenai dejavu..mimpi..apa kaitannya? "Oh saya pernah mimpi tempat ini...dan ya ini adalah tempat yang pernah saya mimpikan." Kalau berbicara tentang mimpi, mimpi pula adalah suatu misteri. Kadangkala, mimpi merupakan suatu petunjuk, peringatan atau pelipur lara. Bersyukurlah jika anda bermimpi meskipun mimpi yang agak menakutkan atau seram.

Oleh itu, apa hubungan antara mimpi dengan dejavu? Mimpi itu suatu misteri yang berhubungan dengan jiwa dan fikiran pada ketika kita tidak sedar, sedangkan dejavu itu terjadi di saat kita sedar. Jangan pula kita keliru di sini! Hahaha!.

Mimpi sebenarnya tidak ada hubungan dengan dejavu. Namun apa yang kita mimpikan kadang-kadang memang akhirnya terjadi. Secara konsep, ia merupakan suatu pengulangan (fake dejavu), tetapi secara teori, ini adalah cita-cita kita yang terbawa-bawa mimpi pada masa lalu.

Bukan mudah untuk kita 'mempunyai pengalaman dejavu' ini. Mungkin hanya mereka yang terpilih sahaja boleh merasainya...tetapi, sebaiknya jika kita rasa seolah-olah seperti 'ada kelebihan dejavu' itu, sebaiknya dapatkanlah tidur yang cukup, banyakkan minum air putih, bertingkah laku, bersikap dan berfikirlah seperti orang normal....(jangan perasan...)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails