Thursday, July 8, 2010

Kehamilan Luar Rahim - Pembedahan Laparoskopi(klik sini)

Kehamilan luar rahim

Kehamilan luar rahim yang biasanya berlaku di saluran fallopian adalah sangat merbahaya kerana ia boleh pecah dalam perut menyebabkan perdarahan yang banyak serta mengancam nyawa dan adakalanya membawa maut jika lambat bertindak. Tetapi kebanyakannya mereka terselamat jika cepat masuk kehospital dan diberi rawatan cemas secara pembedahan.



Mereka yang terdedah kepada kehamilan luar rahim terdiri daripada wanita yang sukar mengandung atau mandul, mereka yang pernah menjalani pembedahan ke atas perkakas peranakan, untuk appendix atau pada bahagian usus. Mereka yang telah mengalami jangkitan kuman pada rahim dan mereka yang pernah atau sedang menggunakan alat dalam rahim (IUCD), juga terdedah kepada risiko kehamilan luar rahim.


Selain daripada perdarahan, ia juga mengalami kesakitan yang amat sangat pada bahagian perut, mengulas rasa nya dan mereka kadang-kadang hampir pitam akibat daripada kesakitan tersebut.



Kandungan seumpama ini merupakan ancaman kepada nyawa si ibu kerana ia berisiko menyebabkan pendarahan yang banyak serta koyakan tisu.

Kes seperti ini berlaku apabila telur yang subur dan telah bersenyawa tidak tertanam di dalam rahim. Sebaliknya dalam kebanyakan kes kandungan di luar rahim, telur tersebut tertanam di dalam tiub fallopio atau ovari. Kadangkala terdapat juga keadaan di mana telur tersebut melekat dalam ruang abdomen.

* perkongsian dari laman :
http://www.hamidarshat.com/
http://drpakar.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails